2024: Het sociale leven van blinde en slechtziende personen

Om sociale contacten te leggen, heb je zelfvertrouwen nodig

Hoe gaat het nu echt met je? Eind 2023 stelde de Brailleliga deze vraag aan blinde en slechtziende personen tijdens een enquête over het sociale leven. Het doel? Een zicht krijgen op hun sociale kring, hun bezigheden, hun gevoelens in het dagelijks leven en de impact ervan op hun mentale gezondheid. De resultaten van deze enquête vormen de basis van onze jaarlijkse sensibiliseringscampagne die loopt van 18 tot 31 maart 2024. Ontdek er hier alles over!

Ik doe een gift

De enquête over het sociale leven, ingevuld door 438 respondenten

Een eerste vaststelling is dat blinde en slechtziende personen over het algemeen een vrij rijkgevuld sociaal leven leiden dat op het eerste gezicht niet zo veel verschilt van dat van ziende personen. Maar als we dieper graven, zien we dat personen met een handicap veel meer moeite moeten doen. Een blik op de cijfers achter hun sociale leven:

De resultaten van onze enquête

Downloads

In een maatschappij die gebouwd is op de fundamenten van personen zonder handicap, vraagt het ontzettend veel energie, doorzettings- en aanpassingsvermogen, zelfvertrouwen en weerbaarheid van personen met een handicap om erbij te horen en ervan deel uit te maken.

Het verhaal van Karen en Monique

We laten twee leden aan het woord: Karen en Monique. Karen ontwikkelde in 2019 een visuele handicap en deelt de impact op haar dagelijks leven. Je ziet haar ook schitteren in de spot en op de affiche. Monique vertelt hoe ze een rijk leven leidt ondanks haar aangeboren visuele handicap.

Lees hier de transcriptie van het interview van Monique in het Nederlands.

Downloads

Spots: De Brailleliga geeft een boost aan het zelfvertrouwen van blinde en slechtziende personen

Om het belang van zelfvertrouwen in het sociale leven te benadrukken, kozen we voor de hoofdrol in onze spots bewust voor een slechtziende persoon, Karen. Zij durft het aan om haar medebewoners te vragen wat de geluiden en geuren zijn die ze waarneemt in haar appartementsblok. Zo wordt zij de verbindende factor die iedereen samenbrengt.

Fan van flauwe mopjes zoals in onze radiospot? Karen ook. De begeleiding van de Brailleliga gaf haar zelfvertrouwen een flinke boost, en daardoor durft ze nu zelf ook geregeld lachsalvo’s lanceren samen met haar buren.

Key visual

In al haar acties werkt de Brailleliga aan het zelfvertrouwen van blinde en slechtziende personen. Op die manier willen we hen ondersteunen zodat ze alle kansen kunnen grijpen en de obstakels overwinnen in een maatschappij die hen niet altijd met open armen staat op te wachten.

Key visual van de campagne

Samen naar meer inclusie!

Ik doe een gift

Wil je nog meer achtergrondinformatie over het sociale leven van blinde en slechtziende personen? Ontdek de artikels van het eerste nummer van het jaar van ons magazine Witte Stok.

publicaties

Deze campagne is gesponsord door NSI.

Sponsors

Die campagne werd gerealiseerd in samenwerking met The Crew, Toast, Bleunuit, AQRate en CDN Communication.

Sponsors

Dit vind je misschien ook interessant…

Terug naar boven