Week van de Brailleliga

De Week van de Brailleliga, opgericht in 1948, heette oorspronkelijk de Week van de Blinde, en later in de jaren '50 de Veertiendaagse van de Blinde.

Tijdens deze bijzondere week zet de Brailleliga via de media een grootse sensibiliseringscampagne op touw die zich oriënteert naar het grote publiek toe alsook naar degenen die regelmatig contacten hebben met blinde of slechtziende personen.

Elk jaar wordt een ander onderwerp aangehaald. De Brailleliga tracht op die manier het publiek gevoelig te sensibiliseren over de dagelijkse moeilijkheden die personen met een visuele beperking ondervinden.

2016

Op de campagneaffiche staat een kind waarvan het gezicht moeilijk te zien is, doordat het half bedekt is met zwarte vlekken die de aandoening diabetische retinopathie voorstellen. Op de affiche staat geschreven: Slechtziendheid, je moet het beleven om het

Slechtziendheid, je moet het beleven om het te begrijpen.

2015

Een vader draagt zijn zoontje op de schouders tijdens een wandeling. De jongen bedekt de ogen van zijn papa met zijn handen en lacht.'

Slecht zien voor even, niet zoals voor het leven

2014

Affiche van de campagne met een blinde persoon en een slechtziende persoon. Ze houden elk een witte stok vast.

Je hoeft niet altijd goed te zien om goed te werken.

2013

Gaan en staan waar je wil, wanneer je wll en zonder beperkingen. Dat is vrijheid

Gaan en staan waar je wil, wanneer je wil en zonder beperkingen. Dat is vrijheid.