2023 : Mobiliteit in vraag

De weg is van iedereen

Mobiliteit is een basisrecht. Voor blinde en slechtziende personen ligt de weg spijtig genoeg – letterlijk – bezaaid met obstakels. Van 20 maart tot 2 april trekt de Brailleliga daarom alle registers open om te sensibiliseren over mobiliteit bij blinde en slechtziende personen. De nood aan sensibilisering blijkt 10 jaar na onze vorige grootschalige mobiliteitscampagne nog steeds hoog. We besloten de campagne dus te herhalen en een grootschalige mobiliteitsenquête te houden. Deze werd ingevuld door 664 respondenten. Ontdek hieronder de volledige campagne en alle resultaten.

Ik doe een gift

Videospot met Bau, een zelfstandige jonge vrouw

Met deze spot wil de Brailleliga in de verf zetten dat blinde en slechtziende personen zich, net als iedereen, dagelijks verplaatsen. Maar ook dat de weg naar zich zelfstandig kunnen verplaatsen, heel wat tijd en volharding vraagt. We kijken mee achter de schermen van de lessen in mobiliteit en oriëntatie die Bau heeft gevolgd bij de Brailleliga. Nadien volgen we haar op weg naar een concert. Zij kent dat traject dus kan ze Tom, die verloren liep, de weg wijzen. Zo worden de rollen omgedraaid: de slechtziende persoon wordt de gids.

De grootschalige mobiliteitsenquête, ingevuld door 664 respondenten

2013-2023, mobiliteit in vraag. Net als in 2013 vroegen we onze leden een enquête over mobiliteit in te vullen. We vergeleken de resultaten en merkten dat blinde en slechtziende personen zich vaker verplaatsen, maar dat er nog heel wat werk aan de winkel is!

infografie resultaten enquête week van de brailleliga 2023

Downloads

Alles details van de enquête: mail naar charlotte.santens@braille.be

Onze 5 Prioriteiten:

  1. Betere regulering van het gebruik van elektrische steps, fietsen en scooters en het parkeren ervan. Bovendien moeten elektrische voertuigen uitgerust worden met hoorbare systemen.
  2. Meer hulpmiddelen op straat: noppentegels, rateltikkers, infoborden in braille, drukknoppen die trillen en geluid maken om het lawaai van het verkeer te overstemmen en beter verlichte trottoirs.
  3. Meer inclusief openbaar vervoer met meer toegankelijkheid en betere communicatie. Met gesproken aankondigingen van haltes, lijnnummer, richting, hoe uit te stappen. Toegankelijke mobiele apps.
  4. Obstakelvrije voetpaden. Regels over waar het afval te plaatsen. Betere bewegwijzering van wegenwerken. Boetes voor overtreders (hondenpoep, etc.).
  5. Een betere sensibilisering van de ziende bevolking over de verschillende problemen waarmee blinde en slechtziende personen te maken krijgen. Mobiliteitsplannen moeten opgesteld worden in overleg met verenigingen die personen met een handicap vertegenwoordigen.

Het verhaal van Bau en Gérard

We laten twee leden aan het woord. De eerste is Bau, het hoofdpersonage in onze spots. Deze 26-jarige is al heel haar leven zwaar slechtziend. Zo lang ze het haar kan herinneren, is ze lid van de Brailleliga. Ze deelt haar verhaal. Gérard is 72 en heeft al heel zijn leven problemen met zijn zicht. Maar sinds 2020 is hij zo goed als blind. Hij vond in de Brailleliga een tweede thuis en komt nu meerdere keren per week langs. Je ontdekt zijn verhaal in de video.

Radiospots: de weg ligt bezaaid met obstakels

Met de radiospots spreekt de Brailleliga het grote publiek rechtstreeks aan: help blinde en slechtziende personen en hou het voetpad vrij. Obstakels zoals steps en vuilnis zorgen er vaak voor dat personen met een visuele handicap struikelen, zich pijn doen, of gedesoriënteerd geraken.

Ook jij kan met een eenvoudig gebaar het dagelijks leven van een persoon met een handicap vereenvoudigen.

Key visual

Dit campagnebeeld illustreert de obstakels die blinde en slechtziende personen tegenkomen op hun weg. We zien de letters van het woord concert die omver gereden worden door een step. Uit onze enquête blijkt dat de step voor vele blinde en slechtziende personen het obstakel is waar ze het vaakst problemen mee ondervinden.

infografie resultaten enquête week van de brailleliga 2023

Publicaties

publicaties

Ik doe een gift

Week van de Mobiliteit

Tijdens de Week van de Mobiliteit sensibiliseert de Brailleliga het grote publiek over mobiliteit van blinde en slechtziende personen. Een herhaling van onze campagne in maart, want mobiliteit is een basisrecht. Voor blinde en slechtziende personen ligt de weg spijtig genoeg – letterlijk – bezaaid met obstakels. Dat bleek uit onze mobiliteitsenquête.

Een van de meest voorkomende obstakels bleken de steps. Daarom sloegen we de handen in elkaar met Voi, Lime, Bolt & Dott om de gebruikers van de steps nog maar eens te sensibiliseren.

Dankzij de dropzones veranderde er de laatste maanden al heel wat, toch is er nog heel wat werk aan de winkel om tot obstakelvrije voetpaden te komen. Het gebruik van deze dropzones moet aangemoedigd worden, daarom werd een street tag gecreëerd om de gebruikers van de dropzones te bedanken. Alle steps werden ook uitgerust met een tag die de gebruikers sensibiliseert over de mobiliteit van personen met een visuele handicap en over de obstakels op de weg. De Brailleliga bedankt iedereen die meewerkt aan een betere toegankelijkheid van de openbare weg!

Samen naar meer zelfstandigheid!

Ontdek hier de campagne: 

Dit vind je misschien ook interessant…

Terug naar boven