Nieuws

Inter is Vlaams ondersteunings- en controleorgaan voor digitale toegankelijkheid

Gepubliceerd op 04 september 2025

Er is in Vlaanderen een nieuw aanspreekpunt voor digitale toegankelijkheid. De Vlaamse Regering besliste dat Inter officieel het ondersteunings- en controleorgaan digitale toegankelijkheid wordt (OCODT). Het Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid ondersteunt en controleert overheden en organisaties om hun websites en apps toegankelijk te maken. Zo kan iedereen hun dienstverlening vlot gebruiken.

“Als overheid hebben we de plicht om digitale drempels weg te nemen. Iedereen moet vlot online zijn weg kunnen vinden. Ook wie ouder is, een beperking heeft of moeite heeft met lezen. Met Inter als OCODT kiest de Vlaamse Regering resoluut voor een inclusieve digitale samenleving,” zegt Caroline Gennez, Vlaams minister van Gelijke Kansen.

Digitale toegankelijkheid: een recht voor iedereen

Digitaal meedoen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Toch is het onmisbaar: we zoeken informatie online, maken afspraken, doen aankopen, volgen lessen of vragen ondersteuning aan. Maar wat als je een schermlezer gebruikt? Moeite hebt met lezen? Of kleuren niet goed kunt onderscheiden?

  • 20% van de Belgen is ouder dan 65 jaar
  • 15 tot 20% van de wereldbevolking leeft met een handicap
  • 15% van de Vlamingen is basisgeletterd
  • 8% van de Belgische mannen is kleurenblind

Voor miljoenen mensen is digitale toegankelijkheid geen luxe, maar een noodzaak. Daarom is digitale toegankelijkheid wettelijk verplicht voor overheden en organisaties waar de overheid bij betrokken is.

Wie moet voldoen?

De verplichting tot digitale toegankelijkheid geldt voor:

  • Lokale, provinciale en Vlaamse overheden
  • Organisaties die grotendeels met overheidssubsidies werken
  • Organisaties waarbij de overheid de meeste beslissingen neemt
  • Vzw’s en stichtingen die essentiële diensten aanbieden zoals sociale hulpverlening, zorg of onderwijs en diensten voor mensen met een handicap.

Wat doet Inter als OCODT

Inter neemt drie kerntaken op zich.

  1. Toezicht op digitale toegankelijkheid
    • Jaarlijkse audits van meer dan 200 websites en apps
    • Rapportering aan Europa, gecoördineerd door de federale overheid
  2. Ondersteuning en sensibilisering
    • Online publicatie van auditrapporten en ondersteuning voor beheerders
    • Helpdesk voor vragen over toegankelijkheid
    • Opleidingen en infomomenten over digitale toegankelijkheid
  3. Beleidsmatige en wettelijke opvolging
    • Vertegenwoordiging van Vlaanderen in de interfederale stuurgroep digitale toegankelijkheid.
    • Opvolging van Europese en Vlaamse regelgeving voor overheden, zoals de Web Accessibility Directive (WAD)

Waarom is dit belangrijk?

In onze digitale samenleving moet iedereen mee kunnen. Niemand mag buitengesloten worden.

Neem nu Ömer (27) die met een motorische handicap leeft: “Een probleem dat ik vaak heb bij online diensten, is de tijdslimiet om in te loggen. Ik bedien mijn computer met mijn ogen, en daardoor ben ik soms niet snel genoeg. Het is dus belangrijk te luisteren naar wat mensen met een handicap nodig hebben. Zo maak je online diensten voor iedereen beter.”

“Iedereen moet digitaal zijn plan kunnen trekken, ook als je een beperking hebt of minder behendig bent. Inter helpt daar elke dag aan mee, en nu ook als officieel OCODT,” zegt Wendy Metten, algemeen directeur van Inter.

Terug naar boven