Mobiliteit

De auto nog steeds koning?

Gepubliceerd op 01 januari 2023

Voor veel mensen is de auto een essentieel vervoersmiddel. Ook een kwart van de blinde en slechtziende personen gebruikt nog steeds hun voertuig (al dan niet als passagier) voor verplaatsingen. Enkele interessante bevindingen over de auto, en de mogelijke alternatieven.

Parkeren

Personen met een visuele handicap kunnen een parkeerkaart aanvragen bij het Directie-generaal Personen met een handicap. Hiermee kunnen ze gratis parkeren op parkeerplaatsen voorbehouden aan personen met een handicap. En die plaatsen worden gebruikt door onze respondenten: bijna 2 op 3 personen (bij blinde personen zelfs 3 op 4) gebruikt ze vaak tot af en toe. Een kwart van de personen gebruikt ze zelden of nooit omdat ze vinden dat er te weinig dergelijke plaatsen zijn of omdat er andere personen geparkeerd staan.

Een verkeersbord met aanduiding van parkeerplaats voor personen met een handicap

De kaart is gelinkt aan de persoon, en niet aan het voertuig. En dat geeft af en toe problemen met nieuwe technologieën, zoals scanvoertuigen die de parkeertijd opvolgen, en de kaart niet herkennen. Bijna 1 op 3 Brusselaars die zich soms verplaatsen, heeft problemen ondervonden met de Scancartechnologie (t.o.v. 13% gemiddeld in België). Beboet worden wanneer je een parkeerkaart voor personen met een handicap hebt, is niet de bedoeling. Sommige steden stellen voor om je in te schrijven en tot twee nummerplaten door te geven in een databank. Om de problematiek in de hoofdstad op te lossen, stelt parking.brussels ook voor om te registreren via de 4411- app of door je nummerplaat in te geven aan de parkeerautomaat via een nieuwe ‘personen met een handicapknop’. Meer info vind je op hun website.

Geen auto?

Wie niet meer kan rijden en geen beroep doet op het openbaar vervoer, rekent vooral op vrijwilligers en vrienden om hen te vervoeren (60 %). Daarnaast kan je ook gebruik maken van gratis of betalende diensten als vrijwilligersvervoer of aangepast vervoer (bv. mobiliteitscentrale) voor personen met een mobiliteitsbeperking (betaling ook mogelijk via dienstencheques). Sommige steden en gemeenten voorzien ook taxicheques voor inwoners met een mobiliteitsbeperking om een taxirit te betalen. Uit onze enquête blijkt dat 39 % wel eens een sociale taxi neemt en 25 % een klassieke taxi, en 17 % maakt gebruik van taxibus van MIVB in Brussel. Van de gebruikers van aangepast vervoer, is maar liefst 71 % tevreden of heel tevreden over de dienstverlening. Een teken dat het werkt!

Een man zit achter het stuur van een auto.

Nieuwe brochure: ‘Een voertuig besturen met een visuele handicap’

Net omdat autorijden een belangrijke manier is om zich zelfstandig te verplaatsen, is het voor slechtziende personen niet altijd makkelijk om ‘het stuur af te geven’ wanneer het niet meer veilig is. Toch heb je als bestuurder van een voertuig natuurlijk een belangrijke verantwoordelijkheid, niet enkel voor je eigen veiligheid maar ook voor die van anderen. Daarom schreven we een nieuwe brochure waarin we alle info rond wetgeving en rijgeschiktheid voor personen met een visuele handicap hebben gebundeld. We besteden ook aandacht aan het rouwproces van het verlies van het zicht en dus de mogelijkheid om met de auto te rijden, en gaan dieper in op welke alternatieven er bestaan en hoe de wetgeving in elkaar zit rond het gebruik van ander vervoer als elektrische steps, fiets, speedpedelec, brommer, motor, etc. Wie graag een exemplaar ontvangt, kan contact opnemen met onze Sociale dienst.

Terug naar boven