Telefoneren

De telefoon (vast of mobiel) is een onmisbaar instrument om te kunnen communiceren. Sommige fabrikanten proberen het communiceren voor personen met een visuele beperking zo gemakkelijk mogelijk te maken. In het aanbod 'aangepaste telefonie' zijn verschillende modellen beschikbaar waarvan hier enkele worden opgesomd.

De Brailleliga staat ter beschikking om informatie te verstrekken betreffende de verschillende modellen, maar eveneens om advies te geven omtrent hulpmiddelen die verwant zijn met de telefoon (aangepaste agenda, adressenboekje, enz.).

Vaste telefoon.

Vaste telefoontoestellen worden meestal aangepast door contrastrijke toetsen en de grootte van de cijfers.

Bepaalde telefoontoestellen kunnen oproepnummers in een geheugen opslaan: door op een toets te drukken wordt het nummer automatisch gevormd.

Zwarte vaste telefoon met grote contrasterende toetsen.

Mobiele telefoon.

Er bestaan twee grote groepen in de categorie van de mobiele telefoons:

De "klassieke" mobiele telefoon.

Deze toestellen hebben meestal beperkte mogelijkheden: oproepen maken en beantwoorden, en tekstberichten verzenden. Dit is voldoende voor gebruikers die verder geen andere behoeften hebben.

Bepaalde modellen werden specifiek ontworpen voor blinde of slechtziende personen en kunnen uitgerust worden met:

  • Contrasterende toetsen en scherm
  • Vereenvoudigde koppelingen
  • Mogelijkheid om de leestekens te vergroten
  • Spraakweergave

Onderstaande video illustreert een aangepaste mobiele telefoon met spraakweergave.

Om de tekstversie van de video "GSM" te raadplegen, klik hier.

De "smartphone".

Smartphones gaan veel verder dan iemand bellen of berichten versturen. Men kan ermee muziek beluisteren, fotograferen, filmen, aansluiten op internet, enz. Het zijn echte mini-zakcomputers.

Het scherm van een smartphone is ofwel een touchscreen of aanraakscherm (het bevel wordt aan het apparaat gegeven door het scherm aan te raken) ofwel een niet-aanraakscherm (het apparaat wordt dan met de traditionele toetsen bediend).

Een slechtziend persoon gebruikt een smartphone.

Aanraakschermen zijn uiterst onpraktisch voor blinde of slechtziende personen. Fabrikanten weten dat en zoeken naar creatieve oplossingen. Telefoons uitgerust met iOS (Apple) of Android (Google), integreren oplossingen om het gebruik toegankelijker te maken via onder andere volgende aanpassingen:

  • Spraakweergave
  • Vereenvoudigde interface
  • Tekstvergrotingssoftware
  • Contrastaanpassing
  • Controle door middel van de stem, onder andere de recente versies van de iPhone die uitgerust zijn met de Siri-Apps

Smartphones bieden ook de mogelijkheid een aantal applicaties ("Apps") - gratis of mits betaling - te downloaden om de functies van het toestel uit te breiden. Zo kan het toestel dankzij een bepaalde applicatie bijvoorbeeld kleuren of een voorwerp herkennen dankzij de camera van de telefoon. Dagelijks worden nieuwe apps ontworpen.